Emballage-virksomhed savnede indhold

Serviteur leverer indpakning. Gavepapir, æsker, poser, bånd og sløjfer. Så langt, så godt. Men er det godt nok? For hvad er det egentlig for en forskel, Serviteur gør for kunderne? Hvad ville verden miste, hvis Serviteur var væk i morgen? Og hvor skal virksomheden hen? Spørgsmål, som kræver svar. Og svar som skal give retning. Det efterlyste Serviteur, og svarene lå i virksomhedens Center of Gravity. Læs mere om Center of Gravity her.

 

COG-9

 

I 2011 kom Kenneth Guldager til en virksomhed, der med hans egne ord “levede på fordums storhed.” Omsætningen var for så vidt ganske god i form af et pænt trecifret millionbeløb, og Serviteurs produkter til indpakning solgte næsten sig selv til de faste kunder. På overfladen lignede det umiddelbart en sund, traditionsrig virksomhed.

If it ain’t broken, break it

Så If it ain’t broken, why fix it? Hvis det virker, hvorfor så pille ved det?

“Jeg siger: If it ain’t broken, break it! Det er netop, når tingene kører på autopilot og alle “bare” passer deres arbejde, at tingene lige så stille begynder at gå i stå. Udviklingen stopper, omsætningen stagnerer, og før eller siden begynder indtjeningen at falde, fordi alle fokuserer på toplinjen og kører business as usual,” forklarer Kenneth Guldager.

I stedet for at sætte sig mageligt til rette på direktionsgangen og styre virksomheden videre, tog han arbejdshandskerne på og fandt grovfilen frem.

“Det viste sig jo, at der tilsyneladende ikke rigtig var nogen, der kiggede på bundlinjen. Derfor gik vi i gang med en større effektivisering og ikke mindst med at skære i omkostningerne. Der skulle groft sagt ryddes op i 50 års gamle vaner og dårlige investeringer,” siger Kenneth Guldager.

Hvor var fundamentet?

Efter en omfattende og til tider smertefuld organisatorisk hovedrengøring i den støvede virksomhed var tiden inde til at bygge op igen. Men hvad bygger man på, når rengøringen og oprydningen har afsløret, at der ikke er et stærkt fundament for virksomheden?

Det spørgsmål affødte en erkendelse og en række nye spørgsmål hos den nye direktør:

”Det gik op for mig, at vi simpelthen manglede den grundlæggende, fælles forståelse af, hvad vi er sat i verden for. Hvad er formålet med vores virksomhed? Hvad er det, vi står op og går på arbejde for hver dag – udover selvfølgelig at tjene vores løn? Vi konkurrerede udelukkende på pris uden øje for, hvilken værdi vi kunne tilføre vores kunder. Vi manglede tyngde, og vi udnyttede slet ikke de forcer, Serviteur havde opbygget gennem årtier i branchen.”

Kenneth Guldager blev klar over, at han måtte støbe et nyt fundament, før han kunne gå i gang med at bygge fremtidens Serviteur. Virksomheden havde brug for at finde meningen med det hele og for at finde retning. Da var det, at han faldt over Den Kommunikative Tyngdelov. Se om du overtræder den kommunikative tyngdelov her.

tiltrekning

Mening, retning og motivation

”Jeg faldt for hele Gravitys tankegang. Den, der handler om at finde formålet med virksomheden, forcerne man har at arbejde med, og forstærkerne der skal sikre, at man får det optimale ud af det hele. Det samlede tyngdepunkt, som I kalder det. Det, som hele vores forretning er i kredsløb omkring, og som skal give os styrke og retning. Vi arbejder med indpakning, men det her handlede om at få indholdet på plads. At finde meningen, udstikke retningen og skabe motivationen for at følges ad,” forklarer Kenneth Guldager.

Han kontaktede Gravity for at få hjælp til at finde Serviteurs tyngdepunkt og støbe det fundament, som det nye Serviteur skulle bygges på. Gravity etablerede udgangspunktet for processen via en analyse af omverdenens og Serviteurs eget syn på virksomheden. Analysen bekræftede det støvede indtryk: Serviteur var branchens revisorer. Pålidelige, men mildt sagt ikke videre inspirerende. Analysen dannede grundlag for den Center of Gravity-proces, som Serviteur nu baserer forretningsgrundlaget, udviklingen og driften af virksomheden på.

Noget at stå op og kæmpe for

“Gennem processen og en række møder og workshops med Gravity fandt vi frem til vores samlede tyngdepunkt og vigtigst af alt; vores formål: Vi forstærker glæden ved at give og få. Intet mindre. Det er da noget, man gider stå op og gå på arbejde og kæmpe for hver dag,” konstaterer Kenneth Guldager.

Udover Serviteurs samlede tyngdepunkt, resulterede workshoppen også i en ambition om at skille sig ud fra konkurrenterne ved at indtage rollen som branchens eksperter. Alt i alt en helt ny retning for virksomheden. Og rejsen er begyndt.

Centrum i Serviteurs parametermix

Tyngdepunkt og formålet, vi forstærker glæden ved at give og få, er centrum i Serviteurs nye solsystem. Det er den kerne, som virksomhedens parametermix kredser om, og som allerede har betydet radikale ændringer – og forbedringer – i virksomheden.

Gravity_model_12

Et af de 7 P’er i det såkaldte parametermix, de faktorer der udgør en virksomheds drift og udvikling, er People. Hver enkelt medarbejder i virksomheden skal være i kredsløb om tyngdepunktet og skal kunne tilslutte sig formålet. Derfor har Kenneth Guldager måttet sige farvel til nogle af de medarbejdere, som hang uløseligt sammen med det gamle Serviteur.

”Processen har givet os retning og mening, men det er afgørende for os, at vi også bruger det nye tyngdepunkt målrettet og aktivt i det daglige. Derfor har Gravity skabt en tjekliste til os med fem enkle spørgsmål. Dem stiller vi hver gang, vi skal tage beslutninger og udvikle noget nyt, og det er vores garanti for, at det altid giver mening i forhold til tyngdepunktet, og at vi holder den retning, som vi har besluttet, at Serviteur skal udvikle sig i,” fortæller direktøren.

Bedre og sjovere salg

Også på det P, der står for Promotion, er Serviteur i fuld gang med at udleve og eksekvere på det nye tyngdepunkt.

“Da vi var afsted på messe for nylig, havde vi ændret måden at udstille vores produkter på for første gang siden 1985. Nu solgte vi ikke produkter, men løsninger der forstærker glæden ved at give og få og beviste, at vi er eksperterne. Det er vores klare fornemmelse, at vi har solgt både mere og dyrere, end vi plejer. Og så var det sjovere,” fastslår Kenneth Guldager og slutter:

Den Kommunikative Tyngdelov er ikke en mirakelkur, der kan stå alene, men det er den, der har hjulpet os med at få det hele til at give mening og pege os i den rigtige retning. Sammen med Gravity har vi støbt et fundament, som vi bruger hver eneste dag til at udbygge, udvikle og drive vores virksomhed på.”

Skermbillede 2014-09-15 kl. 23.23.07

 

Kunden har ordet

“Vi har brugt Den Kommunikative Tyngdelov som et strategiværktøj til at lægge en helt ny kurs for virksomheden. Og det er et fantastisk værktøj.

Vi har været med i hele processen sammen med Gravity, og derfor føler vi virkelig, at det her nye forretningsgrundlag, det er vores.

Det bedste er, at vi med vores Center of Gravity har fået et klart formål og en tydelig retning. Vi tør tage beslutninger med det her i hånden. Beslutninger, der er gode for virksomheden.”

Administrerende direktør Kenneth Guldager, Serviteur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*