Er du i princippet ligeglad?

Verden bliver hele tiden og hastigt mere kompliceret, og med stigende kompleksitet følger et stigende behov for individuelle leveregler for både mennesker og virksomheder – det, der på engelsk kaldes guiding principles.

Nu tænker du måske instinktivt på principper som gammeldags og snærende rammer, der ikke giver rum til udvikling og fleksibilitet. Hvis det er tilfældet, vil jeg forsøge at ændre din opfattelse. Jeg er nemlig overbevist om, at principper, som både er ægte, og som bliver levet ud i hverdagen, er en afgørende force for virksomheders og brands styrke og vitalitet. Bum!

 

 

Rækken af succesfulde virksomheder med stærke principper er lang. LEGOs det bedste er ikke for godt blev formuleret af grundlæggeren Ole Kirk Kristiansen i 1930’erne og er stadig tydeligt i alt, hvad LEGO siger og gør. Det gør LEGOs grundlæggende princip til en force for virksomheden, og det er i den grad med til at give LEGO-brandet tyngde. Princippet er med til at sikre, at der er overensstemmelse mellem det, virksomheden siger, og det virksomheden gør. Det er en stram og nyttig rettesnor i en kompliceret verden, og det gør, at kunder og andre interessenter ved, hvor de har dig.

Se f.eks. dette indlæg, som jeg faldt over på Facebook en dag.

 

LEGO Facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hos LEGO er princippet ikke bare noget, der hænger på en plakat i kantinen eller bliver støvet af til skåltalen ved den årlige julefrokost. Det er en leveregel, fordi det bliver brugt og levet ud.

Tilsvarende er der næppe mange ansatte – eller mennesker i resten af Danmark for den sags skyld – der er i tvivl om, hvor stærk en rettesnor rettidig omhu er for virksomheden Mærsk.

Men hvad med din virksomhed? Har I et princip, eller en leveregel, som alle kender – i hvert fald internt? Det, I bruger og siger til hinanden, når alt andet svigter. Når manualen eller medarbejderhåndbogen ikke slår til? Det har I sikkert, men spørgsmålet er, om det er formuleret og formaliseret.

Altid sammen – aldrig alene. Det er vores princip hos Gravity. Vi tager vores kunders udfordringer meget alvorligt, og derfor kommer vi aldrig bragende ind ad døren med en fiks og færdig pakkeløsning. Derfor altid sammen – aldrig alene. Fordi de bedste – og rigtige – løsninger bliver til i samarbejde mellem dem, der kender virksomheden bedst, og dem der kan bidrage med friske øjne og generelle, strategiske betragtninger fra verden omkring den.

Da vi skulle formulere og formalisere vores egen leveregel for Gravity, fik vi hver især også til opgave at formulere vores egen personlige leveregel. En god kollega fandt frem til formuleringen: Jeg går altid efter bolden – og aldrig i panik. Den sad lige i skabet. Det er sådan, han er, og det er sådan, vi andre ser ham. Ingen var i tvivl.

Har du en leveregel? Har din virksomhed? Eller er du i princippet ligeglad?

3 kommentarer:

  1. Nille Presskorn skriver...

    Jeg er ekspert i at se udforinger og problemer. Derfor har jeg det princip at ethvert problem bør kunne vendes til en fordel, og det prøver jeg at holde fast i. Derfor er mit mantra:: “når livet gir´dig citroner – lav limonade”. – nogen gange lykkedes det ovenikøbet!

  2. Lucy skriver...

    Tak for vigtig blog.
    Den rammer – jeg er ikke bevidst om hvilke leveregler jeg har i min virksomhed.
    Kan godt deske op med et par eller 30 privat! – Det har jeg metoder til.
    Men hvordan bliver man bevidst om dem, man har eller ønsker at have? i sin virksomhed.
    Og: Så bliver jeg nysgerrig efter grænsefladen mellem principper/regler/værdier.
    Måske en blog om det :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*