Er du i princippet ligeglad?

Verden bliver hele tiden og hastigt mere kompleks. Med stigende kompleksitet følger et stigende behov for individuelle leveregler for både mennesker og virksomheder. Credoer, mottoer, leveregler eller det, der på engelsk kaldes guiding principles.

Nu tænker du måske ”Principper – det kan man da ikke bruge til en skid i dag. Hvis man hænger sig i den slags, så blokerer det for udvikling. Man er nødt til at være fleksibel”. Jeg er bestemt ikke fortaler for, at du skal stivne og gro fast i en verden af i går. Det gør blandt andre Svend Brinkmann så fint.

Og så alligevel. For du skal faktisk stå fast. På dine principper. Jeg er overbevist om, at ægte og udlevede principper er en af de forcer, som giver virksomheder og brands styrke og vitalitet. Du får tyngde – opleves ægte – hvis der er overensstemmelse mellem det du kan, vil og tror og det du siger og gør. Det kan et stærkt princip bidrage til.

Thomas Jefferson 1

Rækken af succesfulde virksomheder med stærke principper er lang. LEGOs det bedste er ikke for godt blev formuleret af grundlæggeren Ole Kirk Kristiansen i 1930’erne og er stadig tydeligt i alt, hvad LEGO siger og gør. Det gør LEGOs grundlæggende princip til en force for virksomheden, og det er i den grad med til at give LEGO-brandet tyngde. Princippet er med til at sikre, at der er overensstemmelse mellem det, virksomheden siger, og det virksomheden gør. Det er en stram og nyttig rettesnor i en kompliceret verden, og det gør, at kunder og andre interessenter ved, hvor de har dig.

Se f.eks. dette indlæg, som jeg faldt over på Facebook en dag.

LEGO Facebook 1

Det er ganske tydeligt, at hos LEGO er princippet ikke bare noget, der hænger på en plakat i kantinen eller bliver støvet af til skåltalen ved den årlige julefrokost. Det er en leveregel, fordi det bliver brugt og levet ud i hele parametermixet – og i eksemplet her i deres proces for håndtering af kundeklager. Stærkt.

Rettidig omhu
Hvis dine principper er tydelige og blive levet ud, så bidrager de til at styrke sammenhængskraften i virksomheden. Når jeg holder foredrag, og vi taler om principper, så plejer jeg at spørge, om der er nogle, der ved, hvem der har princippet ”Rettidig omhu”. Det er der rigtig mange, der gør. Der er nok ikke mange i Mærsk – eller resten af Danmark for den sags skyld – der er i tvivl om, hvor stor en rettesnor dette princip er for virksomheden Mærsk

Hvad med din virksomhed? Har I et princip, eller en leveregel, som alle kender – i hvert fald internt? Det, I bruger og siger til hinanden, når alt andet svigter. Når manualen eller medarbejderhåndbogen ikke slår til? Det har I sikkert, men spørgsmålet er, om det er formuleret og formaliseret.

Altid sammen – aldrig alene.
Det har altid været princippet for arbejdet i Gravity. Jeg tror på, at mine kunder problemstillinger er så spændende og facetterede, at det vil være nærmest arrogant at tro, at jeg alene kan komme bragende ind ad døren med en fiks og færdig pakkeløsning. Derfor altid sammen – aldrig alene. Fordi de bedste – og rigtige – løsninger bliver til i samarbejde mellem dem, der kender virksomheden bedst, og dem der kan bidrage med friske øjne og generelle, strategiske betragtninger fra verden omkring den. Så selvom mine kunder betaler en god pris for at øge deres tiltrækningskraft, så kommer de til selv at lave en stor del af arbejdet –sammen med mig. Fordi det virker!

Det er ikke kun for virksomheder, at det er en god idé, at have et formuleret motto eller princip.

Det kan også være en rigtig god rettesnor for dig og dit liv. Både det private og det du lever på arbejdet. Jeg har tidligere haft en rigtig god medarbejder og kollega, som formulerede sit princip som følger ”Jeg går altid efter bolden – og aldrig i panik” Det var spot on. Det var præcis, sådan han var, er og det han udstråler. Ingen var i tvivl om, at det var hans princip – og at det var ham.

Personlig lever jeg efter ”Jeg vil hellere være optimist og blive skuffet, end at være pessimist og få ret”

Har du eller din virksomhed et princip? Eller er du i princippet ligeglad?

Søren Schnedler - Gravity, Gravity Thinking, Konfluent, Messbar

Søren Schnedler

På visitkortet står “Strategi og Koncept” i stedet for en titel, og det dækker ganske godt. Jeg har beskæftiget mig med kommunikation på alle niveauer gennem snart ganske mange år. Det har ført til mange indsigter og ikke mindst opdagelsen af Den Kommunikative Tyngdelov.

Tilmeld dig Gravity Post og modtag en gratis smagsprøve fra min bog

Få en nogenlunde regelmæssig opdatering direkte ind i din mailboks. Her vil jeg inspirere med egne og andres betragtninger på kommunikation og ledelse.

Scroll to Top