Forbedringer på Facebook: Sådan udnytter du dem

Nu sker der noget nyt på Facebook. Og det bliver godt! Se her, hvad de nye ændringer kommer til at betyde for dig og din virksomhed og – ikke mindst – hvordan du udnytter dem. Ændringerne handler om forbedringer i nyhedsstrømmen. Facebook giver nu publikum endnu mere relevant og værdiskabende indhold. De nye forbedringer betyder blandt andet, at Facebook frasorterer historier, som brugerne anmelder som spam eller fravælger i deres nyhedsstrøm. Formålet er at reducere click-baiting headlines.

Overskrifter skal holde, hvad de lover

Click Baiting er overskifter, der lokker brugerne til at klikke på et link for at stille deres nysgerrighed. Problemer er blot, at linket ikke indeholder det, som brugeren blev lokket med. Opdateringer som disse genererer mange klik, men skuffer brugerne, fordi de ikke får den historie eller de oplysninger, som de blev stillet i udsigt. De mange klik medvirker til at opdateringerne bliver vist højt oppe i nyhedsstrømmen og til mange brugere på Facebook. Det er fordelagtigt for mange virksomheder, men til stor irritation for brugerne. Nu er det slut!

Eksempel på Click Baiting.

clickbait

En undersøgelse foretaget af Facebook viser, at 80 pct. af brugerne foretrækker at få retvisende information om det link, de klikker på. Derfor vil Facebook fremover kigge på afvisningsraten af et link. Hvis et link genererer mange klik, men brugerne hurtigt klikker væk og tilbage på Facebook, ses det som en afvisning og dermed click baiting. Opdateringer med en høj afvisningsrate og click baiting vil blive rangeret dårligt af Facebook og dermed opnå en dårlig placering i nyhedsstrømmen.

En anden faktor er forholdet mellem klik og engagement. Har et link mange klik men ingen likes, kommentarer eller delinger, vil Facebook betragte det som irrelevant for brugerne, og dermed sende opdateringen længere ned i nyhedsstrømmen.

Facebook har lyttet til brugerne. Den nye justits skal give brugerne mere relevante nyheder og fjerne spam.

Sådan bruger du link i dine opdateringer

Den anden Facebook-forbedring handler om placeringen af link i opdateringer. Facebooks undersøgelser viser, at såkaldte link-opdateringer er mere populære, end opdateringer der bare indeholder et link. Og hvad er forskellen så?

Link-opdatering: På billede 1 er både billede og tekst klik-bart.

Opdatering med link: På billede 2 er det kun selve linket i opdateringen, som er klikbart.

Billede 1: Link-opdateringbillede.link.opdate

Billede 2: Opdatering med link

billede2.link.opdatering

 

Undersøgelser viser, at link-opdateringer (billede 1) får op til dobbelt så mange klik, som opdateringer med link (billede 2). Med den nye forbedring, vil Facebook prioritere link-opdateringer i nyhedsstrømmen.

Hvordan påvirker ændringerne din Facebook-side?

Hvis du i forvejen ikke bruger click baiting og laver de rigtige link-opdateringer, så kommer ændringerne ikke til at betyde det store. Men dine følgere vil få en bedre samlet oplevelse af Facebook og dermed af dig og din virksomhed.

De virksomheder, som derimod ofte bruger click-baiting headlines, vil mærke et fald i rækkevidden på deres opdateringer. Fremover vil meget få brugere se deres opdateringer og endnu færre vil interagere med deres opslag.

Du har altså gode muligheder for at udnytte forbedringerne på Facebook ved ganske enkelt at tænke dig om og opføre dig ordentligt. Det kræver selvfølgelig først og fremmest, at du skriver gode statusopdateringer, og hvordan gør du så det? Det kan du læse her på bloggen. Vi ses!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*