Har du en brændende platform eller brændende ambition?

Vores liv bygger – blandt meget andet – på en materiel platform. Bolig, bil, forsikringer, tøj på kroppen, mad i munden og så videre. Alt sammen noget, der koster penge. Så hvis man pludselig ikke har noget job og dermed ingen indtægter til at dække udgifterne, ja, så har man en brændende platform. Og hvis ikke flammerne skal fortære alt, så handler det om at få fundet et nyt job og det i en vis fart.

 

 

Der var en annonce i Børsen

Men kan man brænde igennem, når man står på en brændende platform? Inden du svarer på det lidt retoriske spørgsmål, så læs lige denne annonce fra dagens udgave af Børsen (29. okt.)

jobannonce

 

Vi gengiver annoncen med al mulig respekt for Lisas situation. Og for hendes initiativ. Det er langt mere rigtigt at gøre noget, end det er at sidde med hænderne i skødet og vente på, det sker af sig selv. Men det er ikke nok at gøre det rigtige. Det skal også gøres rigtigt.

Så virker annoncen?

Tænker du: Hun lyder som én, jeg bør tage en snak med, og som min virksomhed må kunne bruge.

Eller tænker du – som jeg: Det er godt nok synd for hende. Jeg håber, hun finder et job.

Gør det rigtige, men gør det rigtigt

Jeg har stor respekt for, at Lisa tager initiativet og indrykker en annonce, men jeg får ingen fornemmelse af, at hun brænder for noget som helst. Udover selvfølgelig at finde et eller andet sted, der vil betale hende en løn for at udføre et eller andet stykke arbejde. Der er ingen tvivl om, at Lisa står på en brændende platform, men hvad vil hun?

Hvis du vil tænde, så må du brænde. Du skal med andre ord have en ambition for at være interessant at bruge tid på – for slet ikke at tale om at være værd at ansætte.

Den emotionelle platform

Vores liv bygger nemlig ikke kun på en materiel platform, men også på en emotionel platform – en ambition. Og hvis den er brændende, så bliver det straks mere interessant. Det er din brændende ambition, der gør dig til noget særligt.

Forestil dig, at Lisa Sabroes annonce i Børsen havde set sådan her ud i stedet for:

Jeg VIL gøre verden rigere og bedre

Jeg tror på, at globalt samarbejde og gensidig respekt kan gøre verden til et bedre sted. Jeg brænder for, at mennesker og virksomheder gennem samarbejde og samhandel kan lære at forstå hinanden og sammen gøre verden bedre, fredeligere og rigere. Jeg har en ny cand.merc., erfaring for at tage fat og en brændende ambition. Har din virksomhed et bål?

Indrømmet, det bliver måske en kende vidtløftigt. Og dog. Jeg tror på, at den annonce ville have skaffet Lisa noget opmærksomhed og – med lidt held – en samtale og måske endda et job. Den brændende platform kan hun holde for sig selv. Den interesserer mig ikke. Det gør derimod hendes brændende ambition. Hvis hun altså har én.

Hun vil gerne – men hvad?

Men Lisa virker bare desperat. Intet andet. Det virker som om, hun holder en pistol mod din tinding, mens hun råber: ANSÆT MIG! NU! Og hvis ikke du adlyder og straks skriver en kontrakt, så vil hun vende pistolen mod sig selv og trykke af. Sådan en person brænder ikke igennem. Hun brænder op. Hende er der ingen, der – undskyld udtrykket – har lyst til at røre med en ildtang.

Nogle gange oplever vi, at vores platform brænder. Som mennesker og som virksomheder. Men hvis det skinner igennem i din kommunikation, så bliver den skinger. Når du kommunikerer, er det dig, der skal brænde. Din ambition, din passion. Det, der driver dig. Det er det, der adskiller dig fra mængden. Det er det, der gør dig tiltrækkende.

Mange kan det samme, men ikke på samme måde

Der er mange mennesker, der kan det samme som Lisa. Og som dig. Og der er mange virksomheder, der fremstiller og sælger præcis de samme produkter og ydelser. Men det er de færreste, der gør det af præcis samme årsag. Med præcis samme ambition. Så det er din brændende ambition, der gør dig anderledes, interessant, værd at bruge tid på, værd at ansætte, værd at handle med. Det har aldrig været – og bliver aldrig – din brændende platform. Den ild må du selv slukke.

Find dit purpose, Lisa

Hos Gravity tror vi på, at kommunikation flytter bjerge, hvis den giver mening. Det er derfor, vi bruger vores tid på at hjælpe virksomheder med at finde mening og med at give mening i forhold til deres kunder og deres omverden. Og vores modeller kan også bruges på mennesker. Som Lisa. Det er ikke sikkert, hun finder ud af så meget nyt om sig selv. Men hun bliver med garanti bevidst om nogle ting, som vil få hende til at overveje en alternativ annonce. Måske endda i stil med den, vi dristede os til at skrive tidligere.

For når du kender dit formål, din brændende ambition, og du ved med dig selv, hvor og hvordan du kan gøre en forskel, så bliver du tiltrækkende. Så brænder du igennem.

PS: Hvis du er i tvivl om, hvorvidt jeg har en pointe i mine indvendinger mod Lisas annonce i Børsen i dag, så kan jeg fortælle dig, at nøjagtig den samme annonce også var i Børsen for 14 dage siden …

PPS: Skulle du nu – mine indvendinger til trods – have fået nok ud af Lisas annonce(r) til at vide, at du kan bruge hendes kompetencer, så giv hende et ring eller send hende en mail: Lisa Sabroe, 5192 4052 – sabroelisa@gmail.com

Og Lisa: hvis du læser dette indlæg og stadig er uden job, så er du meget velkommen til at ringe til Søren på 4036 2829 eller sende ham en mail på ss@centerofgravity.dk. Så vil han gerne hjælpe dig med at finde dit purpose og dit Center of Gravity og skrive en ny jobannonce – kvit og frit.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*