Sådan skriver du en god statusopdatering på Facebook

Hvordan skriver man den perfekte statusopdatering? Skal opdateringen være med link, billede, video eller kun tekst? Hvor lang må opdateringen være, og hvornår skal den leveres? Du får svarene her.

Den gode statusopdatering

Med de seneste ændringer på Facebook er der større fokus på opdateringer med godt og relevant indhold. En god statusopdatering bør altid være relevant og værdiskabende for dine følgere. Vær gavmild, hjælpsom og venlig – ikke sælgende. Undgå click-baiting headlines (overskrifter der ikke holder, hvad de lover). Hvis du ikke indfrier dine følgeres forventninger, så straffer de dig og din virksomhed, og nu hjælper Facebook dem med det. Dine brugere er dit publikum, og de er krævende. De forventer i stigende grad informativt, inspirerende og indsigtsfuldt indhold, og det stiller større krav til dig og din virksomhed.

dialog

Skab dialog, ikke monolog. Undgå opdateringer omkring produkter, medmindre der er tale om åbenlyse servicemeddelelser som f.eks.: Spar 25 % netop i dag. Hvis du bringer en produktomtale, skal den altså rumme en klar og tydelig fordel for kunden.

Vi tror på hinanden. På sociale medier handler det ikke om BtB eller BtC, men om PtP (People-to-People eller Purpose-to-People). Anbefalinger fra en betroet ven, kollega eller et familiemedlem påvirker og forstærker folks opfattelse af din online-tilstedeværelse. Når du poster indhold, kan dine tilhængere dele, like eller kommentere det. Det forstærker dine opdateringer og hjælper til at forstærke din online-rækkevidde på Facebook. Men du skal gøre dig fortjent til god omtale og rækkevidde. Fortæl en god historie.

Godt indhold er sandt, relevant, originalt og gerne overraskende. Dine modtagere er ligeglade med dig og din virksomhed. De tænker på sig selv, og de vil vide, hvad du kan gøre for dem.

Kort og godt. Mange virksomheder skriver ofte meget lange statusopdateringer. På Facebooks newsfeed går det stærkt, og du konkurrer med mange andre om dit publikums opmærksomhed. Derfor: Keep it sweet, short and to the point. Korte opdateringer konverterer ofte bedre, end opdateringer som er for lange. Hold dig derfor gerne til opdateringer med 80 tegn eller mindre.

Statusopdatér gerne en gang om dagen, eller når det er relevant. Lav en kalender og tidslinje med opdateringer og artikler, og følg den (så vidt muligt). Kommer det rette tidpunkt til nyt indhold, skal det naturligvis leveres. Opdel spændende indhold, og udgiv i faste intervaller for regelmæssigt at få følgere ind på din side.

ur

Timing: Find ud af, hvornår dine opdateringer giver bedst respons, og hvornår dit publikum er online på Facebook. Undersøgelser viser, at opdateringer om morgenen eller efter lukketid som hovedregel giver det bedste resultat. Det er meget individuelt fra branche til branche. Eksempelvis er søndag en god dag for bil-branchen, men en mindre effektiv dag for tøj- og modebranchen. I Facebook Insights, som er Facebooks analyseprogram, kan du se, hvornår netop dit publikum er online på Facebook. Planlæg og skematiser opdateringer til de tidspunkter, hvor du kan forvente at få mest effekt og bedst respons.
Untitled

Billeder og links: Opdateringer, som indeholder billeder, en video eller et link, giver generelt et bedre resultat. Husk at skrive en fængende tekst til. I Facebook Insights kan du også se, hvilke slags opdateringer der giver bedst respons.

Untitled2

Bonustip: Har du problemer med at fylde content-kalenderen og finde relevante artikler så brug evt. Scoop.it, Swayy.co eller andre kurateringsværktøjer. Her kan du få hjælp til at finde involverende og engagerende indhold. Bliv klogere på, hvilke emner og historier der er populære netop nu.

Analyse og finpudsning

Analysér og mål jeres aktiviteter, og brug data til at optimere dit indhold. Jo mere du bruger Facebook Insights og analyserer brugernes vaner, jo mere ved du om dit publikum, og jo tættere kommer du på dem. Analysér dig frem til, hvilket indhold der tænder dem, og hvornår det skal leveres for at opnå det størst mulige engagement.

tjekboks

Hvad der bliver målt, bliver gjort. Opsæt relevante og målbare målsætninger og se, om du når dine mål fra måned til måned.

Splittest: Skriv ens opdateringer med forskellig målgruppe og find ud af, om dit budskab ses af de rigtige modtagere. Se om dine opdatering fører til flere leads, ved at ”tracke” samtaler fra din Facebook-side. Din konverteringsrate er antallet af leads genereret fra din side divideret med antallet af besøgende.

 

Din indsats på sociale medier kræver, som mange andre konstruktioner, en arkitekttegnet plan og et solidt fundament for at du kan stå fast. Har du brug for flere tips og tricks eller for hjælp til at tegne din strategi, så tag fat i os.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*