Tips & tricks: Kom godt i gang med LinkedIn Showcase

Der er stor interesse for LinkedIn’s nye Showcase Pages, som har afløst de gamle produktsider. Derfor har vi samlet det, du har brug for at vide, om LinkedIn Showcases lige her, så du hurtigt kan komme tættere på din målgruppe og forstærke din tiltrækning på LinkedIn.

Showcase er en underside til virksomhedsprofilen på LinkedIn. Her kan I fortælle om jeres brand, produkter, tjenester og historie og ikke mindst om virksomhedens overordnede formål. Allerførst skal I have styr på nogle helt basale spørgsmål:

 

o   Hvorfor vil I være på LinkedIn?

o   Hvad er formålet med jeres LinkedIn Showcase?

o   Hvorfor skal man følge jeres profil, og hvad går man glip af ved ikke at gøre det?

o   Hvad brænder I for?

o   Hvor meget indhold har I ressourcer til at skabe og vedligeholde?

 

Når I har svarene, kan I etablere jeres tilstedeværelse og jeres Showcases. Se evt. denne vejledning til oprettelse af Showcases:

 

Sådan gør du

For at oprette en showcase skal du være administrator for virksomhedens profil. Når du er logget ind, klikker du på edit og opret fremvisningsside.

linkedin klik showcase

  • Start med at finde de produkter og services, der giver mest mening for din forretning, og som du vil lave Showcases for. Før du navngiver din showcase, bør du læse dette indlæg: Ta’ SEO-førertrøjen før dine konkurrenter.
  • Design jeres showcase med et professionelt og let genkendeligt profilbillede, så der er sammenhæng mellem profilen og Showcasen. Vælg et dynamisk coverbillede, der tydelig viser, hvem I er, og hvad I brænder for.
  • Showcasens beskrivelse skal fortælle, hvad publikum kan forvente. Du har 200 tegn til at beskrive formålet med showcasen, og hvad publikum kan forvente. Du skal altså være meget præcis og specifik.
  • Tilpas din målgruppe, og nå ud til relevante personer i dit netværk. Er du medlem af eller administrator for en relevant gruppe, kan du fremhæve jeres showcase-opdateringer i gruppen. Dermed rammer du et mere specifikt publikum.

 

Få følgere i tykt og tyndt

Jo tættere du er på dit publikum, jo stærkere er din tiltrækning. Med LinkedIn showcases kan du komme helt tæt på. Showcases er skabt til at skabe dialog (deling, likes, kommentar og spørgsmål) mellem virksomheder og deres publikum. Hver Showcase har tilknyttet en webanalyse, som fortæller, hvilke opdateringer giver flest klik, mest engagement osv. Jo mere du analyserer, jo mere ved du om dit publikum. Jo mere du ved om dit publikum, jo tættere er du på, og jo lettere får du ved at give dem det indhold, de vil involvere sig i.

addiction

Hvad er en god statusopdatering?

Med LinkedIn Showcases er der større fokus på opdateringer med godt og relevant indhold. En god statusopdatering bør altid være relevant og værdiskabende for publikum. Vær gavmild, hjælpsom og venlig – ikke sælgende. Publikum på LinkedIn forventer i større grad informativt, inspirerende og indsigtsfuldt indhold, og det stiller større krav til dig som forfatter på LinkedIn.

dialog

Skab dialog, ikke monolog. Undgå opdateringer omkring jeres produkter, medmindre der er tale om åbenlyse servicemeddelelser, som f.eks.: Spar 25 % netop i dag. Sørg altså for, at den eventuelle produktomtale rummer en klar og tydelig fordel for kunden.

På sociale medier handler det ikke om BtB eller BtC, men om PtP (People-to-People eller Purpose-to-People). Anbefalinger fra en betroet ven, kollega eller familiemedlem påvirker og forstærker folks opfattelse af din firmaprofil. Når du udsender indhold, kan dine tilhængere dele eller kommentere på dine opdateringer, hvilket forstærker dine beskeder, og hjælper til nå deres 1. Grads-forbindelser. Men du skal gøre dig fortjent til omtale. Fortæl en god historie.

Godt indhold er sandt, relevant, originalt og gerne overraskende. Dine modtagere er ligeglade med dig og din virksomhed. De tænker på sig selv, og de vil vide, hvad du kan gøre for dem.

Statusopdatér gerne en gang om ugen, eller når det er relevant. Lav en kalender og tidslinje med opdateringer og artikler, og følg den (så vidt muligt). Kommer det rette tidpunkt til nyt indhold, skal det naturligvis leveres. Opdel spændende indhold, og udgiv i faste intervaller for regelmæssigt at få følgere ind på din side.

ur

Timing: Find ud af, hvornår dine opdateringer giver bedst respons. Undersøgelser viser, at opdateringer om morgenen eller efter lukketid som hovedregel giver det bedste resultat.

Billeder og links: Opdateringer, som indeholder billeder, en video eller et link, giver generelt et bedre resultat. Husk at skrive en fængende opdatering til.

Bonustip: Brug evt. Trending Content, som LinkedIn lancerede for nyligt. Her kan du få hjælp til at finde involverende og engagerende indhold. Bliv klogere på, hvilke emner og historier der er populære netop nu.

Tilpas indhold: Tilpas dit indhold til en specifik målgruppe. Når du skriver en opdatering, kan du vælge mellem ”alle følgere” eller ”tilpasset målgruppe”. Når det er relevant kan du vælge ”tilpasset målgruppe” for at præcisere dit indhold efter geografi, jobfunktion, branche, virksomhedsstørrelse eller anciennitet. Tilvælg gerne flere kategorier for ikke at begrænse din rækkevidde.

Context is everything: Selv det mest fantastiske indhold er værdiløst, hvis ikke det bliver præsenteret i den rette kontekst. Derfor siger vi: Content is king … Context is everything!

Analyse og finpudsning

Analysér og mål jeres aktiviteter, og brug data til at optimere jeres indhold. Jo mere du analyserer, jo mere ved du om dit publikum, og jo tættere kommer du på dem. Analysér dig frem til, hvilket indhold der tænder dem, og hvornår det skal leveres for at opnå størst engagement.

tjekboks

Hvad der bliver målt, bliver gjort. Opsæt relevante og målbare målsætninger og se, om du når dine mål fra måned til måned.

Splittest: Skriv ens opdateringer med forskellig målgruppe og find ud af, om jeres budskab ses af de rigtige modtagere. Se om dine opdatering fører til flere leads, ved at ”tracke” samtaler fra din LinkedIn landing side. Din konverteringsrate er antallet af leads genereret fra din side divideret med antallet af besøgende.

 

Din indsats på LinkedIn kræver, som mange andre konstruktioner, en arkitekttegnet plan og et solidt fundament for at kunne stå fast. Har du brug for flere tips og tricks eller for hjælp til at tegne din strategi, så tag fat i os.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*
*
*